YLIVERTAISTA LAATUA YLIVOIMAISEN EDULLISESTI

YLIVERTAISTA LAATUA YLIVOIMAISEN EDULLISESTI

MITEN EROON TYYPILLISIMMISTÄ ALASELKÄKIVUISTA?

ON AIKA NOSTAA SUOMALAISEN PERSONAL TRAINING -OSAAMISEN TASOA. KATSO MITÄ MAAILMAN ARVOSTETUIN PERSONAL TRAINER -SERTIFIOINTITENTTI PITÄÄ SISÄLLÄÄN.

Selkäongelmat ovat viheliäisen yleisiä. Tilastollisesti edellisen 30 päivän aikana selkäkivuista on kärsinyt peräti 41 % kaikista naisista ja 35 % kaikista miehistä1, joten selkävaivainen asiakas on tilanne, joka todennäköisesti tulee jokaiselle liikunnan ammattilaiselle eteen.

Akuutit tilanteet kuuluvat tietenkin asianmukaiselle terveydenhuollon ammattilaiselle, mutta suurin osa etenkin alaselän vaivoista on niin kutsuttuja hyväennusteisia epäspesifejä selkäkipuja, joihin ei löydy selkeää selitystä – ja johon paras mahdollinen hoito vaikuttaa olevan liikunta.

Näissä olosuhteissa voisi pitää jonkinlaisena vähimmäisedellytyksenä sitä, että liikunnan ammattilaisella on halussaan strategiat, joiden avulla hän osaa ohjelmoida asiakkaan harjoittelua tavalla, joka vähintäänkin minimoi selkävaivojen riskit.

Jotta selkävaivojen riskit minimoivan liikuntastrategian osaa laatia, on ymmärrettävä jonkin verran ihmisen anatomiaa ja kineettisen ketjun toimintaa. Vähimmäismäärän saat haltuun tästä videoartikkelista.

(Jos kineettinen ketju on itselle uusi tuttavuus, niin artikkelisarjan edelliseen osaan pääset tästä linkistä.)

Ensimmäinen ymmärrettävä seikka on se, että alaselkä ei toimi mitenkään eristyksissä muusta vartalosta, vaan esimerkiksi lantion stabiliteetti ja mobiliteetti vaikuttavat ratkaisevalla tavalla myös alaselän asentoon.

Näin ollen, aloitetaan tarkastelu siitä, mikä vaikuttaa lantion stabiliteettiin ja mobiliteettiin:

Nyt ymmärretään, miksi lantio näyttelee niin keskeistä roolia alaselän stabiliteetissa. Katsahdetaan seuraavaksi, miksi alaselän stabiliteetti on niin keskeisessä roolissa kuin se on:

Kun nyt viimeistään ymmärrämme, miksi asialla on niin suuri merkitys, niin kerrataan vielä, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon sellaisessa liikuntaohjelmassa, joka pyrkii minimoimaan alaselän ongelmat:

Ja kas näin on saatu haltuun minimimäärä ymmärrystä siitä, kuinka laatia sellainen liikuntaohjelma, jonka avulla voidaan minimoida alaselkäongelmat.

Voisi kuvitella, että jokainen alussa mainituista 41 % kaikista naisista ja 35 % kaikista miehistä, jotka ovat edellisen 30 vuorokauden aikana kärsineet selkäkivuista arvostaa sellaista liikunnan ammattilaista, jolla nämä asiat ovat hallussa.

Mikäli aihe kiinnosta, niin tästä pääset artikkelin pariin, jossa pohditaan minkälainen olisi tämän ymmärryksen päälle rakennettava strategia, jonka avulla rakennettaisiin ”luodinkestäviä selkiä”.

Jos aihe taas herättää syvempää kiinnostusta, niin näihinkin asioihin paneudumme perusteellisesti NHA:n liikuntaan ja sen valmentamiseen ja ohjaamiseen liittyvissä koulutuksissa:

NHA Kuntosalivalmentaja™ -koulutuksessa saat kiinni anatomian perusteista ja opit yli sadan kuntosaliliikkeen turvallisen ja tehokkaan suoritustekniikan alan arvostetuimmalta asiantuntijalta, saat haltuusi kuntosaliohjelmien progressoinnin jalon taidon, sekä tietysti paljon, paljon muuta.

NHA Personal Trainer™ -koulutuksessa saat toiminnallisen anatomian vielä astetta syvemmin haltuusi, opit näyttöön perustuvia valmennusmenetelmiä maailman parhaiden asiantuntijoiden tarjoilemina, ymmärrät, kuinka pysyviä elintapamuutoksia rakennetaan, sekä lukemattoman määrän muita kiinnostavia valmennussisältöjä.

NHA Functional Performance Specialist™ -koulutukset otat toiminnallisen liikkeen ja anatomian perusteellisesti haltuun, opit systemaattiset mallit, joilla analysoit kehon toiminnallisia ongelmia, sekä valtavan määrän harjoitteita, joilla näitä ongelmia ennaltaehkäistään ja korjataan.

 

1 Alaselkäkipu: Käypä hoito -suositus, 2017

HERÄSIKÖ SINULLA KYSYTTÄVÄÄ KOULUTUKSIIN LIITTYEN?

JÄTÄ VIESTI, NIIN ME VASTAAMME.

HERÄSIKÖ SINULLA KYSYTTÄVÄÄ KOULUTUKSIIN LIITTYEN? JÄTÄ VIESTI, NIIN ME VASTAAMME.

LISÄÄ KIINNOSTAVIA ARTIKKELEITA

MITEN KEHITÄT KESKIVARTALON VOIMAA JA SUORITUSKYKYÄ NOUSUJOHTEISESTI?

MITEN KEHITÄT KESKIVARTALON VOIMAA JA SUORITUSKYKYÄ NOUSUJOHTEISESTI?

Mitä tehokas vatsalihastreeni pitää sisällään? Onko vatsarutistukset ja lankutus jo menneen talven lumia? Pitäisikö keskivartalotreenin olla jotain toiminnallisempaa? Vai kannattaako vatsoja tehdä olleenkaan?

lue lisää
SUOMEN HIEROJAKOULUT JA NHA YHTEISTYÖHÖN

SUOMEN HIEROJAKOULUT JA NHA YHTEISTYÖHÖN

Suomen Hierojakoulut ja NHA aloittavat ainutlaatuisen yhteistyön. Yhteistyön tuloksena syntyy täysin uusi koulutuspolku, joka tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden hankkia itselleen alan halutuimpien hierojaopintojen lisäksi myös maailman arvostetuimman personal trainer -sertifikaatin.

lue lisää
LIHAVUUDEN LIIKUNTAHOITO

LIHAVUUDEN LIIKUNTAHOITO

Yli puolet Suomen aikuisväestöstä sairastaa tai on vaarassa sairastua yhteen tai useampaan elintapasairauteen. Lihavuus on merkittävä riskitekijä tämän taustalla.

lue lisää

YHDESSÄ, ME TEEMME SEN MAHDOLLISEKSI

NORDIC HEALTH ACADEMY 

 

NHA:n missio on edistää näyttöön perustuvan liikunta- ja ravitsemusohjauksen laatua ja saatavuutta Suomessa, kouluttamalla aikuisopiskelijoita liikunnan ja elintapaohjauksen ammattilaisiksi.

YHTEYSTIEDOT

 

Bulevardi 30 B 1

00120 HELSINKI

E: info@nha.fi

P: +358 50 302 0753

Tietosuojaseloste