YLIVERTAISTA LAATUA YLIVOIMAISEN EDULLISESTI

YLIVERTAISTA LAATUA YLIVOIMAISEN EDULLISESTI

MIKÄ IHMEEN LAPATUKI?

OTA HALTUUN 98+1 KUNTOSALILIIKKEEN TÄYDELLISET TEKNIIKKAOHJEET SUORAAN SUOMEN ARVOSTETUIMMALTA ASIANTUNTIJALTA.

OTA HALTUUN 98+1 KUNTOSALILIIKKEEN TÄYDELLISET TEKNIIKKAOHJEET SUORAAN SUOMEN ARVOSTETUIMMALTA ASIANTUNTIJALTA.

STAATTINEN JA DYNAAMINEN LAPATUKI

Lapatuki on aivan kriittisen tärkeä käsite ymmärtää, mikäli mielimme harjoitella siten, että minimoimme vammariskin ja maksimoimme suorituskyvyn.

Lapatuesta puhuttaessa on kuitenkin käsitettävä se, että sitä esiintyy kahdessa eri muodossa. On olemassa sekä staattinen lapatuki että dynaaminen lapatuki.

Staattinen tuki viittaa perusasentoon, jossa yläraajaa ei juuri sillä hetkellä käytetä mihinkään. Annetaanpa legendaarisen toiminnallisen anatomian suurmestarin AP Lindbergin kertoa aiheesta vähän lisää:

LAVAN NEUTRAALI STABILITEETTI

Eli lavan neutraali stabiliteetti tarkoittaa siis sitä, että lapa ei ole ylhäällä, eikä alhaalla, eikä se ole edessä eikä takana, vaan pystyasennossa rintakehällä. Miten tätä sitten käytännössä havainnoidaan?

Päästetäänpä AP taas ääneen:

LAPAA KONTROLLOIVAT LIHAKSET

Eli neutraali stabiliteetti on siis tilanne, josta käsin lapaa halutaan lähteä liikuttamaan ja joka mahdollistaa sen, että lavan dynaaminen stabiliteetti puolestaan voi toteutua.

Ennen kuin katsotaan, mitä se dynaaminen stabiliteetti oikein tarkoittaa, katsotaan vielä, mitkä lihakset ovat vastuussa lavan neutraalialueen stabiliteetista:

DYNAAMINEN TUKI ELI LAPATUKI LIIKKEESSÄ

Nyt kun on saatu käsitys siitä, mitä tarkoittaa neutraali stabiliteetti ja mitkä lihakset siitä ovat vastuussa, katsotaan mitä tarkoitetaan käsitteellä dynaaminen kontrolli, eli lapatuki lavan ollessa liikkeessä:

Eli yhteenvetona lavan neutraalialueen tuki tarkoittaa sitä, että lavalle annetaan ylipäätään mahdollisuus tarjota oikea-aikaisesti toimiva dynaaminen, eli liikkeen aikainen tuki.

Dynaaminen tuki puolestaan on kriittisen tärkeää sekä olkapään terveyden että toiminnan kannalta. Näin siksi, että olkaluun pää on noin tennispallon kokoinen puolipallo, joka pyörii lapaluussa kiinni olevassa vain noin kahden euron kokoisessa nivelkuopassa.

Ja nyt jokainen ymmärtää, että jos tuo vain kahden euron kokoinen alusta ei ole vaikkapa pystypunnerruksissa oikealla paikassa ja oikeaan aikaan (eli lapa loitontunut selkärangasta ja kallistunut sisäänpäin), niin eihän siitä pystypunnerruksesta mitään tule, tai jos tulee, niin lähinnä tuhoja olkapäähän.

ON AIKA NOSTAA SUOMALAISEN PERSONAL TRAINING -OSAAMISEN TASOA. KATSO MITÄ MARKKINOIDEN ARVOSTETUIN PERSONAL TRAINER -KOULUTUS PITÄÄ SISÄLLÄÄN.

ON AIKA NOSTAA SUOMALAISEN PERSONAL TRAINING -OSAAMISEN TASOA. KATSO MITÄ MARKKINOIDEN ARVOSTETUIN PERSONAL TRAINER -KOULUTUS PITÄÄ SISÄLLÄÄN.

HERÄSIKÖ SINULLA KYSYTTÄVÄÄ KOULUTUSIIN LIITTYEN? JÄTÄ VIESTI, NIIN ME VASTAAMME.

ON AIKA NOSTAA SUOMALAISEN PERSONAL TRAINING -OSAAMISEN TASOA. KATSO MITÄ MAAILMAN ARVOSTETUIN PERSONAL TRAINER -SERTIFIOINTITENTTI PITÄÄ SISÄLLÄÄN.

YHDESSÄ, ME TEEMME SEN MAHDOLLISEKSI

LISÄÄ KIINNOSTAVIA ARTIKKELEITA

ETUMMAINEN SAHALIHAS – SERRATUS ANTERIOR

ETUMMAINEN SAHALIHAS – SERRATUS ANTERIOR

Mikä ihmeen serratus anterior? Ja miksi sen toiminta luo perustan koko yläraajamme voimantuotolle? Etummainen sahalihas on yllättävän massiivinen lihasrakenne, joka sijaitsee kylkiluidemme päällä, kiinnittyen lapaluun sisäpintaan.

lue lisää
9+1 ASKELKYYKYN KULTAISTA SÄÄNTÖÄ

9+1 ASKELKYYKYN KULTAISTA SÄÄNTÖÄ

Ensimmäinen askel timanttisiin pakaroihin on askelkyykyn hallinta. Pakaralihakset ovat paitsi muodissa ja monen mielestä esteettisesti puhuttelevia, niin ennen kaikkea äärimmäisen tärkeässä roolissa koko alaraajan toiminnan ja terveyden kannalta.

lue lisää
TUNNETKO LIIKUNNAN TERVEYSHYÖDYT?

TUNNETKO LIIKUNNAN TERVEYSHYÖDYT?

Jos liikunta olisi lääke, se olisi ihmeellisin, mitä koskaan on keksitty. Tiedätkö sinä jo liikunnan terveyshyödyt? Ota liikunnan hyödyt haltuun tästä!

lue lisää

NORDIC HEALTH ACADEMY 

 

NHA:n missio on edistää näyttöön perustuvan liikunta- ja ravitsemusohjauksen laatua ja saatavuutta Suomessa, kouluttamalla aikuisopiskelijoita liikunnan ja elintapaohjauksen ammattilaisiksi.

YHTEYSTIEDOT

 

Bulevardi 30 B 1

00120 HELSINKI

E: info@nha.fi

P: +358 50 302 0753

Tietosuojaseloste