SUOMEN KÄYTÄNNÖNLÄHEISIN RAVINTOVALMENTAJAN KOULUTUS

SUOMEN KÄYTÄNNÖNLÄHEISIN RAVINTOVALMENTAJAN KOULUTUS

Ainoana Suomessa koulutus tarjoaa ravitsemuksesta kiinnostuneelle valmentajalle täyden kattauksen: Valmennuksen periaatteet ja ravitsemustiede arvostetuimpien suomalaisten asiantuntijoiden opastuksella. Lisäksi koulutus tarjoaa tehokkaimpiin käyttäytymisen muutostekniikoihin perustuvan selkeän ja käytännönläheisen valmennusmallin, jonka avulla opittua voidaan soveltaa käytäntöön ennennäkemättömän tehokkaasti.

NHA Ravitsemusvalmentaja, ravitsemusvalmetajakoulutus, ravintovalmentajakoulutus

OLETKO HARKINNUT RAVINTOVALMENTAJAN KOULUTUSTA MUTTA TARJONTA EI OLE VAKUUTTANUT?

OLETKO HARKINNUT RAVINTOVALMENTAJAN KOULUTUSTA MUTTA TARJONTA EI OLE VAKUUTTANUT?

Kutsuimme kokoon ainutlaatuisen yhdistelmän suomalaisia huippuasiantuntijoita, ja loimme ravitsemusvalmennuksen osaamisesta kiinnostuneille uuden kokonaisuuden, josta löytyy kaikki tarpeellinen samasta paketista.

Dosentti Jaakko Mursu on suomalaisen urheiluravitsemuksen ansioitunut pioneeri, jonka opetusta on toistuvasti kiitelty omaa luokkaansa olevasta käytännönläheisyydestä. Terveystalon johtava ravitsemusterapeutti Mikko Rinta on todellinen suomalaisen ravitsemusvalmennuksen edelläkävijä, jonka oppeja lukuisat ravitsemusvalmentajat jo nyt seuraavat.

KATSO, MITÄ UUSI RAVINTOVALMENNUKSEN HUIPPUKOULUTUS PITÄÄ SISÄLLÄÄN ✅

KATSO, MITÄ UUSI RAVINTOVALMENNUKSEN HUIPPUKOULUTUS PITÄÄ SISÄLLÄÄN ✅

Terveydenhuollon erikoislääkäri Pekka Aroviita on jo vuosia perehtynyt elintapalääketieteeseen ja sen mahdollisuuksiin sairauksien ehkäisemisessä ja hoidossa. NHA:n koulutuspäällikkö Ari Langinkoski on kansainvälisesti arvostetuimpia suomalaisia yksilövalmennuksen asiantuntijoita.

Tämän asiantuntijakaartin voimin loimme sellaisen ravitsemusvalmentajakoulutuksen, jonka uskoaksemme jokainen ravitsemuksesta syvästi kiinnostunut haluaisi käydä.

Tutustu koulutuksen ainutlaatuisen monipuoliseen ja käytännönläheiseen opetussuunnitelmaan ja tule mukaan tekemään maailman parasta ravitsemusvalmennusta!

KOULUTUKSEN AJANKOHDAT JA HINTA

TARJOUS VOIMASSA 20.4. SAAKKA

Hinta: 1195€ (ovh. 1595€)

Varaustilanne: Muutamia paikkoja

Koulutus käynnistyy: 21.4.

MIKSI VALITA NHA RAVITSEMUSVALMENTAJA™ -SERTIFIOINTIKOULUTUS?

MIKSI VALITA NHA RAVITSEMUSVALMENTAJA™ -SERTIFIOINTIKOULUTUS?

1) Saat yhdestä ja samasta koulutuksesta kaiken, minkä menestyäksesi tarvitset. Opit tukemaan käyttäytymisen muutosta parhaiden käytäntöjen mukaisesti, saat haltuusi riittävän ravitsemustieteen osaamisen, sekä ennen kaikkea, opit tukemaan asiakkaiden erilaisia tavoitteita ravitsemuksen avulla.

2) Koulutus auttaa ymmärtämään käyttäytymisen muutoksen ja sen tukemisen malleja, teorioita ja menetelmiä hyvin laajasti. Saat koulutuksesta varmasti sellaiset työkalut, jotka sopivat juuri sinun tapaasi valmentaa, tai auttavat sinua löytämään oman tapasi valmentaa.

3) Koulutus eroaa kaikista muista markkinoilla olevista koulutuksista myös siinä, että laajan tietopohjan lisäksi koulutuksessa käydään läpi selkeä ja tehokas malli, jonka avulla voit soveltaa oppimaasi käytäntöön ennennäkemättömän tehokkaasti ja suoraviivaisesti.

4) Kouluttajina toimivat alan arvostetuimmat suomalaiset asiantuntijat, joilla on vuosikymmenten kliininen kokemus asiakkaiden valmentamisesta. Voit siis olla varma siitä, että koulutuksen sisältö vastaa todellisen elämän tarpeisiin.

YHTEISTYÖSSÄ

terveystalo a NHA aloittivat yhteistyön
Yhteistyössä Fitness24Seven
shk suomen hierojakoulut a NHA aloittivat yhteistyön
Yhteistyössä Amercan Council on Exercise
itä-suomen yliopisto UEF NHA
NHA yhteistyössä yhteistyökumppanit 15.41.07
NHA on ACE ainoa virallinen koulutuskumppani Suomessa
NHA on ACE ainoa virallinen koulutuskumppani Suomessa m

NHA RAVITSEMUSVALMENTAJA™ -SERTIFIOINTIKOULUTUKSEN KOULUTTAJAT

KOULUTTAJAT

Jaakko-Mursu-2

Jaakko Mursu, NHA Ravitsemusvalmentaja™ -sertifiointikoulutuksen kouluttaja

Jaakko Mursu on laillistettu ravitsemusterapeutti, filosofian tohtori ja dosentti. Jaakko on tehnyt yli 20 vuotta tutkimus-, opetus- ja asiantuntijatyötä yliopistossa sekä urheilun ja urheilijoiden parissa. Jaakko toimii urheiluravitsemusasiantuntijana Mehiläisessä. Hän on Suomen Urheiluravitsemuksen Asiantuntijat (SURA) ry:n perustajajäsen ja Olympiakomitean urheiluravitsemusasiantuntija

”Jaakolla on ainutlaatuinen kyky löytää ravitsemustieteen viidakosta ne polut ja urat, joilla on aidosti merkitystä käytännössä. Olen itse käynyt Jaakon aiempia koulutuksia ja ne olivat heittämällä parhaita koulutuksia, joihin olin koskaan osallistunut. Olen äärimmäisen iloinen ja ylpeä siitä, että olemme saaneet vahvistukseksemme tähän tarkoitukseen uskoakseni parhaan mahdollisen suomalaisen ravitsemusasiantuntijan” – Ari Langinkoski, NHA:n koulutuspäällillö –

Jaakko-Mursu-2

Jaakko Mursu, NHA Ravitsemusvalmentaja™ -sertifiointikoulutuksen kouluttaja

Jaakko Mursu on laillistettu ravitsemusterapeutti, filosofian tohtori ja dosentti. Jaakko on tehnyt yli 20 vuotta tutkimus-, opetus- ja asiantuntijatyötä yliopistossa sekä urheilun ja urheilijoiden parissa. Jaakko toimii urheiluravitsemusasiantuntijana Mehiläisessä. Hän on Suomen Urheiluravitsemuksen Asiantuntijat (SURA) ry:n perustajajäsen ja Olympiakomitean urheiluravitsemusasiantuntija

”Jaakolla on ainutlaatuinen kyky löytää ravitsemustieteen viidakosta ne polut ja urat, joilla on aidosti merkitystä käytännössä. Olen itse käynyt Jaakon aiempia koulutuksia ja ne olivat heittämällä parhaita koulutuksia, joihin olin koskaan osallistunut. Olen äärimmäisen iloinen ja ylpeä siitä, että olemme saaneet vahvistukseksemme tähän tarkoitukseen uskoakseni parhaan mahdollisen suomalaisen ravitsemusasiantuntijan”

– Ari Langinkoski, NHA:n koulutuspäällillö –

ARI LANGINKOSKI NHA ACE EUROPE ACTIVE ISM22

Ari Langinkoski, NHA Ravitsemusvalmentaja™ -sertifiointikoulutuksen kouluttaja

Ari Langinkoski, ACE-CHC, ACE-CPT, on kansainvälisesti arvostetuimpia suomalaisia yksilövalmennuksen asiantuntijoita. Ari on mm. kutsuttu puheenjohtajaksi tekniseen asiantuntijaryhmään, jonka tehtävänä on laatia yleiseurooppalaiset standardit elintapa- ja terveysvalmentajien koulutusohjelmille. Tällä hetkellä Ari opiskelee Itä-Suomen yliopistossa liikuntalääketiedettä, tavoitteenaan väitellä terveysvalmennuksen parhaista käytännöistä.

”Arissa yhdistyy ainutlaatuisella tavalla syvä tieteellinen ymmärrys ja yli vuosikymmenen mittaisen valmentamisen mukanaan tuoma käytännönläheisyys. Voin vilpittömästi todeta, että Ariin tutustumisen jälkeen oma valmennusosaamiseni on noussut tasolle, jota aiemmin en osannut edes kuvitella.” – Pekka Aroviita, Terveydenhuollon erikoislääkäri –

ARI LANGINKOSKI NHA ACE EUROPE ACTIVE ISM22

Ari Langinkoski, NHA Ravitsemusvalmentaja™ -sertifiointikoulutuksen kouluttaja

Ari Langinkoski, ACE-CHC, ACE-CPT, on kansainvälisesti arvostetuimpia suomalaisia yksilövalmennuksen asiantuntijoita. Ari on mm. kutsuttu puheenjohtajaksi tekniseen asiantuntijaryhmään, jonka tehtävänä on laatia yleiseurooppalaiset standardit elintapa- ja terveysvalmentajien koulutusohjelmille. Tällä hetkellä Ari opiskelee Itä-Suomen yliopistossa liikuntalääketiedettä, tavoitteenaan väitellä terveysvalmennuksen parhaista käytännöistä.

”Arissa yhdistyy ainutlaatuisella tavalla syvä tieteellinen ymmärrys ja yli vuosikymmenen mittaisen valmentamisen mukanaan tuoma käytännönläheisyys. Voin vilpittömästi todeta, että Ariin tutustumisen jälkeen oma valmennusosaamiseni on noussut tasolle, jota aiemmin en osannut edes kuvitella.”

– Pekka Aroviita, Terveydenhuollon erikoislääkäri –

NHA RAVITSEMUSVALMENTAJA™ -SERTIFIOINTIKOULUTUKSEN SISÄLTÖ

NHA RAVITSEMUSVALMENTAJA™ -SERTIFIOINTIKOULUTUKSEN SISÄLTÖ

HUOM! NHA Ravitsemusvalmentaja™ -sertifiointikoulutuksen opinnot suoritetaan kokonaan NHA:n modernissa digitaalisessa oppimisympäristössä.

HUOM! NHA Ravitsemusvalmentaja™ -sertifiointikoulutuksen opinnot suoritetaan kokonaan NHA:n modernissa digitaalisessa oppimisympäristössä.

OSA 1 – ELINTAVAT JA TERVEYSKÄYTTÄYTYMISEN YMMÄRTÄMINEN, VALMENTAVA LÄHESTYMISTAPA

Oppimistavoitteet: Tämän osion läpikäytyään opiskelija ymmärtää mistä erilaisista tekijöistä yksilön terveyskäyttäytyminen muodostuu. Opiskelija ymmärtää pääpiirteissään muutoksen vaiheittaista luonnetta, jonka avulla opiskelijalle muodostuu kuva siitä prosessista, jossa hänen on tarkoitus asiakasta tukea. Opiskelija ymmärtää motivaation käsitteen Opiskelija ymmärtää miten valmennus (coaching) eroaa muista perinteisistä tavoista, joilla asiakkaan muutosta on aikojen saatossa yritetty tukea.

Johdanto, miten erilaiset elintavat vaikuttavat terveyteen?

  • Fyysinen aktiivisuus
  • Ravitsemus
  • Uni
  • Stressin ja resilienssi
  • Päihteiden ja muiden haitallisten aineiden käyttö
  • Sosiaaliset suhteet

Mitkä kaikki tekijät vaikuttavat yksilön terveyskäyttäytymiseen?

  • Kokonaisvaltainen terveys ja biopsykososiaalinen malli

Terveyskäyttäytymisen mallit ja teoriat

  • ”Teenkö, vai enkö tee?”: Terveysuskomusmalli
  • Muutoksen vaiheittainen luonne: Transteoreettinen muutosvaihemalli
  • Mitkä taustatekijät käyttäytymistä selittävät: COM-B-malli
  • Olenko minä itse ohjaimissa vai joku muu: Itseohjautuvuusteoria

Motivaatio ja sen muodostuminen

  • Mitä motivaatio on ja mistä se muodostuu?
  • Omaehtoisuus pysyvien tulosten taustalla
  • Motivoiva haastattelu ja sen ydintekniikat
  • Itseohjautuvuusteoria ja motivaation laatu
  • Eriasteiset tavoitteet ja motivaation määrä
  • Motivaation herättämisen, kasvattamisen ja ylläpitämisen tekniikat

Tutkitusti toimivat käyttäytymismuutostekniikat

  • Mitä käyttäytymismuutostekniikat ovat ja miten niitä hyödynnetään tehokkaasti?

Tutkitusti toimiviin tekniikoihin perustuva nykyaikainen elintapapavalmennus

  • Valmennusprosessin tyypillinen kulku

OSA 2 – RAVITSEMUSTIEDE, TEORIA

Oppimistavoitteet: Tämän osion läpikäytyään opiskelija ymmärtää, kuinka tieteellinen ravitsemustieto muodostuu ja miten sen perusteella muodostetaan kokonaisnäkemys jostakin asiasta. Opiskelija ymmärtää ruuansulatusjärjestelmän toiminnan, ravitsemukseen liittyvän hormonitoiminnan ja energia-aineenvaihdunnan toiminnan. Opiskelija ymmärtää, kuinka ravitsemuksella voi tukea erilaisia käytännön tavoitteita, kuten liikuntaa tai painon pudotusta.

Ravitsemustieteen esittely

  • Ihmislähtöisessä tutkimuksessa on omat haasteensa, joita valmentajan on syytä ymmärtää osatakseen tulkita tieteellistä kokonaisnäyttöä
  • Ravitsemustieteen vahvuudet ja heikkoudet
  • Tieteellisen näytön aste
  • Tiedon tulkinta ja johtopäätöksien vetäminen

Ravitsemusfysiologia

  • Ruuansulatusjärjestelmä ja siihen liittyvät elimet
  • Endokriiniset järjestelmät (hormonitoiminta)

Energia

  • Energia-aineenvaihdunta
    • Ruuasta energiaksi: miten ihminen saa ja käyttää energiaa?
  • Energiatasapaino ja energian saatavuus
    • Liikunta ja terveys
    • Painonhallinta

OSA 3 – RAVITSEMUSTIEDE, KÄYTÄNTÖ

Oppimistavoitteet: Tämän osion läpikäytyään opiskelija ymmärtää eri ravintoaineiden ja suojaravintoaineiden määrittelyt sekä niiden merkityksen ja vaikutukset ihmisen terveydelle. Opiskelija osaa erottaa laadukkaat lähteet vähemmän laadukkaista. Opiskelija tuntee tyypillisimmät puutostilat ja niiden ehkäisemisen ja hoidon parhaat käytännöt. Opiskelija tuntee yleisimmät ravintolisät ja niiden merkityksen. Opiskelija ymmärtää nestetasapainon ja sen merkityksen terveydelle, sekä kuinka tasapainoa parhaiten ylläpidetään erilaisissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää stressin ja unen laadun merkityksen käytännön ravitsemusvalinnoille.

Energiaravintoaineet; mitä ne ovat, mitkä ovat niiden tehtävät elimistössä ja vaikutukset terveydelle

  • Proteiini
    • Määrittely
    • Lähteet
    • Merkitys
    • Vaikutukset
  • Hiilihydraatti
    • Määrittely
    • Lähteet
    • Merkitys
    • Vaikutukset
  • Rasvat
    • Määrittely
    • Lähteet
    • Merkitys
    • Vaikutukset
  • Alkoholi
    • Määrittely
    • Lähteet
    • Merkitys
    • Vaikutukset

Suojaravintoaineet; siltä osin kuin tyypillisesti on puutteita

  • Vitamiinit
    • Määrittely
    • Lähteet
    • Merkitys
    • Vaikutukset
  • Kivennäis- ja hivenaineet
    • Määrittely
    • Lähteet
    • Merkitys
    • Vaikutukset
  • Nestetasapaino
    • Määrittely
    • Lähteet
    • Merkitys
    • Vaikutukset

Ravintolisät

  • Yleisimmät ravintolisät
  • Hyödylliset ravintolisät

Stressi, palautuminen ja uni

OSA 4 – LIIKUNTA- JA URHEILURAVITSEMUS ERI LAJEISSA

Eri liikunta- ja urheilulajien vaatimukset

  • Eri urheilulajien urheilufysiologiset vaatimukset

Liikunta- ja urheiluravitsemus eri lajeissa

  • Optimaalinen ravitsemus voima-, teho-, kestävyys – ja taitolajeissa

Ravitsemuksen periodisointi

  • Ravitsemuksen lyhytaikainen jaksottaminen päivä-viikkotasolla
  • Ravitsemuksen harjoittelukausittainen jaksottaminen kuukausi-vuositasolla

Ravintolisät eri lajeissa

  • Ravintolisien merkitys eri urheilulajeissa

Ravitsemusohjaus eri lajeissa

  • Eri urheilulajien ohjauksen erityispiirteet
  • Eri urheilulajien ohjauksen yleisimmät haasteet ja ratkaisut

OSA 5 – YLEISIMMÄT KROONISET SAIRAUDET JA RAVINTOVALMENNUS

Oppimistavoitteet: Opiskelija ymmärtää kunkin kroonisen sairauden etiologian ja patologian, sekä sen, miten erilaiset ravitsemusvalinnat voivat vaikuttaa kunkin sairauden etenemiseen tai paranemiseen. Opiskelija tuntee ja ymmärtää yleisimpien kroonisten sairauksien ravitsemushoidon parhaat käytännöt. Opiskelija osaa perustella asiakkaille erilaisiin ravitsemusvalintoihin liittyvät terveysvaikutukset selkeästi ja ymmärrettävästi.

Elintapojen tärkeys sairauksien hoidossa

  • Mitkä elintavat merkitsevät minkäkin verran erilaisissa sairauksissa?
  • Mitkä elintavat merkitsevät minkäkin verran eri henkilöillä?

Ravitsemuksen terveysvaikutuksia

  • Miksi ja miten ravitsemus voi edistää tai vahingoittaa terveyttä?

Mekanismeja kroonisten sairauksien taustalla

  • Monet krooniset sairaudet esiintyvät yhtä aikaa, altistavat toisilleen ja johtavat toisiinsa

Ennaltaehkäisy

  • Ennaltaehkäisy edellyttää varhaista riskin kasvun havaitsemista

Patogeneesi vs. salutogeneesi

  • Ravitsemushoito on biologisesti vaikuttavaa

Lihavuus

  • Sairauden esittely
  • Yleisyys maailmalla, yleisyys Suomessa
  • Vaikutukset terveyteen, elinaikaan
  • Patofysiologiset mekanismit
  • Parantavat mekanismit
  • Vaikutusosuudet
  • Ravitsemushoidon päälinjat, ehkäisy ja hoito

Tyypin 2 diabetes

  • Sairauden esittely
  • Yleisyys maailmalla, yleisyys Suomessa
  • Vaikutukset terveyteen, elinaikaan
  • Patofysiologiset mekanismit
  • Parantavat mekanismit
  • Vaikutusosuudet
  • Ravitsemushoidon päälinjat, ehkäisy ja hoito

Sydän- ja verisuonisairaudet (& lipidiaineenvaihdunnan häiriöt)

  • Sairauden esittely
  • Yleisyys maailmalla, yleisyys Suomessa
  • Vaikutukset terveyteen, elinaikaan
  • Patofysiologiset mekanismit
  • Parantavat mekanismit
  • Vaikutusosuudet
  • Ravitsemushoidon päälinjat, ehkäisy ja hoito

Hypertensio

  • Sairauden esittely
  • Yleisyys maailmalla, yleisyys Suomessa
  • Vaikutukset terveyteen, elinaikaan
  • Patofysiologiset mekanismit
  • Parantavat mekanismit
  • Vaikutusosuudet
  • Ravitsemushoidon päälinjat, ehkäisy ja hoito

Yhteenveto

OSA 6 – KÄYTÄNNÖN RAVITSEMUSVALMENNUS

Oppimistavoitteet: Opiskelija tuntee ravitsemusohjauksen yleisimmät työvälineet. Opiskelija osaa hyödyntää kunkin valmennettavan kanssa todennäköisesti kaikkein tehokkaimpia käyttäytymismuutostekniikoita PrioMed™-valmennusprosessin mukaisesti, saavuttaen valmennuksen avulla tuloksia nopeasti ja tehokkaasti.

Ravitsemussuositukset ja niiden merkitys käytännössä

Ravitsemusohjauksen työvälineet

  • Arviointi, seuranta ja mittarit
  • Erilaiset ohjelmistoratkaisut

PrioMed™-menetelmän mukainen tavoitteiden asettamisen prosessi

  • Tavoitteidenasettamispyörä
    • Valitut motivoivan haastattelun tekniikat
    • Valitut motivaation ja käyttäytymisen muutoksen tekniikat
    • Tehokkaimmat käyttäytymismuutostekniikat
    • Palautteen anto, tavoitteiden ja suunnitelmien muokkaaminen
  • PrioMed™-menetelmän mukainen terveanalyysi
    • Tarveanalyysin periaatteet
    • COM-B-mallin mukainen tarveanalyysi
    • Psykologinen kyvykkyys
    • Fyysinen kyvykkyys
    • Automaattiset prosessit
    • Reflektiiviset prosessit
    • Fyysiset tilaisuudet
    • Sosiaaliset tilaisuudet
    • Tarveanalyysin mukaiset, todennäköisesti tehokkaimmat käyttäytymismuutostekniikat

OSA 7 – VALMENNUKSEN KÄYTÄNNÖN JÄRJESTELYT JA RAVITSEMUSVALMENNUS LIIKETOIMINTANA

Oppimistavoitteet: Tämän osion läpikäytyään opiskelija tunnistaa ravitsemusvalmennuksen mahdollisuuksia erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija ymmärtää erilaisia tapoja toteuttaa ravitsemusvalmennusta (kuten henkilökohtaisesti, videon välityksellä, puhelimitse jne.). Opiskelija tuntee asiaankuuluvat liiketoiminnalliset ja juridiset seikat ravitsemusvalmennukseen liittyen. Opiskelija osaa hyödyntää tehokkaita strategioita ravitsemusvalmennuksen markkinoimiseen.

Uramahdollisuudet

  • Esiin nousevia mahdollisuuksia
  • Valmennusvastaanoton suunnittelu

Liiketoiminnalliset ja oikeudelliset näkökohdat

  • Vastuuvelvollisuus ja huolimattomuus
  • Ammatillinen vakuutus
  • Vastuuvapautus, lomakkeet ja sopimukset
  • Immateriaaliomaisuuden ymmärtäminen

Markkinointi ja myynnin edistäminen

  • Verkkosivusto
  • Bloggaaminen
  • Sosiaalinen media
  • Podcastit
  • Puhujatapahtumat
  • Workshopit
  • E-kirjan kirjoittaminen
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Verkostoituminen ja ammatillisiin yhdistyksiin liittyminen

HERÄSIKÖ SINULLA KYSYTTÄVÄÄ KOULUTUKSIIN LIITTYEN? JÄTÄ VIESTI, NIIN ME VASTAAMME.

HERÄSIKÖ SINULLA KYSYTTÄVÄÄ KOULUTUKSIIN LIITTYEN? JÄTÄ VIESTI, NIIN ME VASTAAMME.

NORDIC HEALTH ACADEMY 

 

NHA:n koulutuskokonaisuudet tarjoavat opiskelijoilleen ainutlaatuisen yhdistelmän tuoreinta tieteellistä tietoa ja tutkitusti toimivimpia käytännön taitoja.

YHTEYSTIEDOT

 

Eskolantie 1 A

00720 HELSINKI

E: info@nha.fi

P: +358 50 302 0753

Tietosuojaseloste»

Oppimisympäristö»