YLIVERTAISTA LAATUA YLIVOIMAISEN EDULLISESTI

YLIVERTAISTA LAATUA YLIVOIMAISEN EDULLISESTI

SAAKO SELKÄ PYÖREÄNÄ NOSTAA?

OTA KUNTOSALIHARJOITTELUN OHJELMOINTI KERRALLA HALTUUN. STRENGTH AND CONDITIONING SPECIALIST™ ON LAAJIN MARKKINOILLA OLEVA AIHEPIIRIN KOULUTUS, JOKA POHJAA TUTKITTUUN TIETOON.

OTA KUNTOSALIHARJOITTELUN OHJELMOINTI KERRALLA HALTUUN. STRENGTH AND CONDITIONING SPECIALIST™ ON LAAJIN MARKKINOILLA OLEVA AIHEPIIRIN KOULUTUS, JOKA POHJAA TUTKITTUUN TIETOON.

– Body fitness -urheilija Emilia Jyrkiäinen –

– Body fitness -urheilija Emilia Jyrkiäinen –

ÄLÄ JÄTÄ SELKÄÄSI HAAVOITTUVAKSI

Itse asiassa meidän pitäisi nostaa myös selkä pyöreänä.

Yksi tyypillisimpiä kuntosaliharjoitteluun liittyviä ohjeita nostettaessa raskaita kuormia, kuten kyykätessä ja maastavetäessä, on pitää selkä ”suorana”.

Tämä sinällään erinomainen ohje saattaa kuitenkin muuttua ongelmalliseksi, mikäli me nostamme vain ja ainoastaan tätä neutraalin stabiliteetin periaatetta noudattaen.

Näin siksi, että todellinen elämä treenipaikkojen ulkopuolella ei juuri koskaan noudata neutraalin stabiliteetin strategiaa. Annetaanpa kokeneen fysioterapeutin ja kouluttajan Ari-Pekka Lindbergin kertoa aiheesta vähän tarkemmin:

TURVASATAMASTA MAKSIMISUORITUKSIIN

Eli mikäli mielimme valmistaa kehoamme todelliseen elämään myös kyykkyjen ja maastavetojen ulkopuolella, tulisi meidän harjoitella myös sellaisia tilanteita, joissa liike ei enää noudatakaan neutraalin stabiliteetin periaatetta.  Eli siis tilannetta, jossa selkä ei ole ”suorana”, vaan pyöristyy, kiertyy ja taipuu eri suuntiin.

Mutta neutraalin stabiliteetin strategialla on kuitenkin tärkeä merkitys etenkin harjoittelua aloitettaessa. Annetaanpa AP:n taas kertoa miksi:

SELKÄ PYÖREÄNÄ JA HARJOITTELUN PROGRESSOINTI

Neutraalin stabiliteetin strategia on siis eräänlainen ”turvasatama”, jonka kautta harjoittelua on hyvä lähteä lähestymään. Se on myös erinomainen strategia silloin, kun liikutaan lähellä maksimaalisia painoja. Mutta mikäli haluamme valmistaa selkäämme maksimaalisten painojen lisäksi todelliseen elämään, liikuntaan ja urheiluun, tulisi meidän harjoitella myös muunkinlaisia strategioita käyttää selkäämme.

Mutta kuinka selkän monipuolinen harjoittelu sitten toteutetaan niin, että se on sekä tehokasta että turvallista? Miten harjoittelua kannattaa suunnitella ja progressoida? Tähän AP antaa vastauksen seuraavalla videolla:

Eli selkärangan pyöristyksiin ei suinkaan tule syöksyä suin päin tai harkitsematta, vaan siihen tulee valmistautua harkiten, huolella ja suunnitelmallisesti. Näin toimien, me autamme asiakkaitamme rakentamaan luodinkestäviä selkiä, joiden suorituskyky on parhaimmillaan myös elävässä elämässä, liikunnassa ja urheilussa, eikä vain niissä maastavedoissa tai kyykyissä.

Oikein jos asiaa ajattelee, niin niitä maastavetoja tai kyykkyjä tehdään parhaimmillaankin vain muutaman kymmenen minuuttia viikossa – muut noin 10 000 minuuttia tehdään jotain muuta. Fiksu treenaaja valmistaa kehonsa kestämään ja suoriutumaan myös tuossa jossain muussa.

PS. Jos haluat nostaa osaamisesi harjoittelun suunnittelusta ja liiketekniikoista täysin uudelle tasolle, niin FPS™-koulutukset ovat taatusti sinun juttusi.

ON AIKA NOSTAA SUOMALAISEN PERSONAL TRAINING -OSAAMISEN TASOA. KATSO MITÄ MARKKINOIDEN ARVOSTETUIN PERSONAL TRAINER -KOULUTUS PITÄÄ SISÄLLÄÄN.

ON AIKA NOSTAA SUOMALAISEN PERSONAL TRAINING -OSAAMISEN TASOA. KATSO MITÄ MARKKINOIDEN ARVOSTETUIN PERSONAL TRAINER -KOULUTUS PITÄÄ SISÄLLÄÄN.

HERÄSIKÖ SINULLA KYSYTTÄVÄÄ KOULUTUKSIIN LIITTYEN? JÄTÄ VIESTI, NIIN ME VASTAAMME.

YHDESSÄ, ME TEEMME SEN MAHDOLLISEKSI

LISÄÄ KIINNOSTAVIA ARTIKKELEITA

MITÄ JOKAISEN TULISI YMMÄRTÄÄ STRESSISTÄ?

MITÄ JOKAISEN TULISI YMMÄRTÄÄ STRESSISTÄ?

Mitä on stressi, millaisia ovat stressin oireet ja miten stressi vaikuttaa terveyteemme? Kuinka stressinhallinta onnistuu ja miten stressistä pääsee eroon? Tarjoamme sinulle nyt vastauksen näihin ja moneen muuhun tärkeään kysymykseen.

lue lisää
PENKKIPUNNERRUS – ULTIMAATTINEN OPAS

PENKKIPUNNERRUS – ULTIMAATTINEN OPAS

Ota penkkipunnerrus kerralla haltuun! Lähes 2/3 treenaajista kertoo penkkipunnerruksen suurimmaksi turhautumisen lähteekseen. Tämä opas antaa sinulle vastauksen kaikkiin penkkipunnerrukseen liittyviin kysymyksiisi.

lue lisää
ELINTAVAT KROONISTEN SAIRAUKSIEN HOIDOSSA: KATSAUSARTIKKELI ELINTAPAVALMENNUKSEN JA ELINTAPAHOIDON KEINOISTA JA VAIKUTTAVUUDESTA

ELINTAVAT KROONISTEN SAIRAUKSIEN HOIDOSSA: KATSAUSARTIKKELI ELINTAPAVALMENNUKSEN JA ELINTAPAHOIDON KEINOISTA JA VAIKUTTAVUUDESTA

Tässä artikkelissa käydään läpi esimerkkejä lääketieteellisistä tutkimustuloksista sydän- ja verisuonisairauksien ja tyypin 2 diabeteksen sekä näiden taustalla olevien riskitekijöiden (lihavuus, esidiabetes, dyslipidemiat, kohonnut veranpaine ja metabolinen oireyhtymä) hoidossa.

lue lisää

NORDIC HEALTH ACADEMY 

 

NHA:n missio on edistää näyttöön perustuvan liikunta- ja ravitsemusohjauksen laatua ja saatavuutta Suomessa, kouluttamalla aikuisopiskelijoita liikunnan ja elintapaohjauksen ammattilaisiksi.

YHTEYSTIEDOT

 

Bulevardi 30 B 1

00120 HELSINKI

E: info@nha.fi

P: +358 50 302 0753

Tietosuojaseloste