ACE PERSONAL TRAINER® -SERTIFIOINNIN LOPPUKOKEEN SUUNTAVIIVAT

ACE PERSONAL TRAINER® -SERTIFIOINNIN LOPPUKOKEEN SUUNTAVIIVAT

ACE PERSONAL TRAINER -SERTIFIOINTIKOULUTUKSEN LOPPUKOKEEN SUUNTAVIIVAT

NELJÄ SYYTÄ, MIKSI KOULUTUS ON ERINOMAINEN SIJOITUS

Ainoana maailmassa ACE Personal Trainer -sertifikaattiin johtava opintosuunnitelma perustuu tutkittuun tietoon siitä, mitkä tiedot, taidot ja menetelmät ovat nykyaikaisen personal training -osaamisen keskiössä.

1. TÄYSIN YLIVOIMAINEN HINTA-LAATUSUHDE

  • Koulutus tarjoaa käyttöösi tutkitusti toimivat tiedot, taidot ja menetelmät
  • Sertifiointikoulus tarjoaa sinulle maailman parhaiden personal training -asiantuntijoiden osaamisen ainutlaatuisen edulliseen hintaan

2. AINUTLAATUINEN SISÄLTÖ

  • Ainutlaatuisen laaja ja tarkoituksenmukainen oppisisältö (15 opintopistettä)
  • Ainutlaatuiset työkalut ja menetelmät kestävien asiakassuhteiden luomiseen
  • Taustalla vuosikymmenien jalostus ja kymmenien tuhansien tyytyväisten asiakkaiden happotestaus (maailmanlaajuisesti yli 90 000 ACE-sertifioitua ammattilaista)

3. NYKYAIKAISIMMAT JA TEHOKKAIMMAT OPETUSMENETELMÄT

  • Täysin digitaalinen oppiympäristö, voit opiskella juuri silloin, kun sinulle parhaiten sopii
  • Sisältöä ja sen tarjoilua on hiottu vuosikymmeniä pedagogiikan ammattilaisten voimin
  • Virtuaalinen loppukoe, jolla voit varmistaa olevasi valmis sertifiointikokeeseen
  • Maailman arvostetuin sertifikaatti (ACE-CPT)

4. AINUTLAATUINEN SERTIFIOINTIPROSESSI, JONKA VERTAISTA EI OLE MISSÄÄN MUUALLA

  • ACE Personal Trainer -sertifikaatti on maailman tunnetuin ja arvostetuin, tuoden näin parhaan hyödyn opiskelijalle

Sertifiointiprosessi ja loppukokeen sisältö on kuvattu alla.

>>TUTUSTU NHA PERSONAL TRAINER -KOULUTUKSEN YKSITYISKOHTAISEEN SISÄLTÖÖN TÄSTÄ<<

TARKOITUS

American Council on Exercise® (ACE®) Personal Trainer -sertifikaatin loppukoe testaa ja arvioi, omaako henkilö ne välttämättömät tiedot ja taidot, jotka ovat kriittisiä ACE Personal Trainerin tehtävien asianmukaiseen ja turvalliseen suorittamiseen. Varmistaakseen, että ACE-sertifikaatti pysyy ajantasaisena ja relevanttina, ACE suorittaa viiden vuoden välein personal trainerin toimenkuvaa määrittelevän tutkimuksen (role delineation study, RDS), jossa määritellään ACE Personal Trainer -ohjelman ja -loppukokeen sisältö.

ACE uudistaa personal trainer -koulutuksen opintosuunnitelman vastaamaan kyseisiin osaamisvaatimuksiin osana sertifiointien ja lisenssien suunnitteluun, kehittämiseen ja testaamiseen erikoistuneen palveluyritys Castle Worldwide Inc:n suorittamaa personal trainerin toimenkuvaa määrittelevää tutkimusta, jossa pyritään tunnistamaan ne tyypillisimmät tehtävät, joita personal trainerit suorittavat säännöllisesti.

Tutkimuksen keskeinen tarkoitus on varmistaa, että ACE Personal Trainer -koulutus ja siihen liittyvä loppukoe sisältävät ja testaavat niitä taitoja, joilla todellisuudessa on merkitystä kentällä ja käytännön toiminnassa. Yksi syntyneistä tuloksista on tämä ACE Personal Trainer -loppukokeen suuntaviivat -dokumentti. Loppukokeeseen valmistautuessasi on hyvä pitää mielessä, että kaikki siinä esitettävät kysymykset pohjautuvat näihin suuntaviivoihin.

Nämä suuntaviivat koostuvat niistä tehtävistä, tiedoista ja taidoista, jotka on osattava ja hallittava voidakseen toimia uskottavasti ja turvallisesti personal trainerin ammatissa. Tehtävät, tiedot ja taidot ovat määritelleet RDS-paneelissa toimineet personal training -alan asiantuntijat ja validoimista varten ne toimitettiin tuhansien ACE Personal Trainereiden arvioitavaksi.

Mainittakoon, että tässä dokumentissa määritellyt suuntaviivat eivät ole tyhjentävä esitys personal trainerin ammatissa tarvittavista tiedoista ja taidoista, vaan pikemminkin kuvaavat sitä teoreettisen tiedon tasoa, joka on vähintään hallittava ollakseen pätevä harjoittamaan personal trainerin ammattia turvallisesti. Jokaisessa loppukokeessa arvioidaan kunkin tehtäväalueen osaamista, mutta on hyvä huomata, että kaikkia kussakin tehtäväalueessa tarvittavia tietoja ja taitoja ei välttämättä jokaisessa koetilanteessa käydä läpi.

 

KUVAUS

RDS-tutkimus määrittelee myös ne tehtävät, tiedot ja taidot, joita nykyisessä loppukokeessa testataan. Tehtävät ovat niitä henkisiä tai fyysisiä toimenpiteitä, joita jonkin ammatin harjoittaminen vaatii. Tehtäväalueet kuvaavat keskeisiä vastuualueita jonkin tietyn ammatin sisällä, ja muodostuvat edellä mainittujen tehtävien loogisesta ryhmittelystä.

Tehtäväkohtainen tietojen ja taitojen listaus kuvaa niitä tietoja tai taitoja, joita kyseisen tehtävän suorittaminen vaatii. Ne pitävät sisällään tietoja, toimenpiteitä tai muita opittavissa olevia taitoja, jotka on tarpeen kyseisen tehtävän onnistuneeseen suorittamiseen. Loogisesti organisoitua faktatiedon tai menettelytapojen joukkoa kutsutaan tiedoksi, kun taas riittävää kykyä käsitellä fyysisesti, verbaalisesti tai mentaalisesti ihmisiä, esineitä tai asioita kutsutaan taidoksi.

ACE Personal Trainer -sertifikaatin loppukokeen suuntaviivoissa on määritelty neljään tehtäväalueeseen kootut 15 eri tehtävää. Kullekin tehtäväalueelle on annettu RDS-prosessissa tietty prosentuaalinen painotus. Painotus antaa samalla suuntaviivat sille, kuinka suuri prosentuaalinen osuus loppukokeen kysymyksistä testaa kyseistä tehtäväaluetta.

ACE Personal Trainer -sertifikaatin loppukokeen suuntaviivat on esitetty alla. Kullekin tehtäväalueelle on annettu tietty prosentuaalinen painotus, kuvattu ne tehtävät, joita kyseinen alue sisältää, sekä ne tiedot ja taidot, joita kunkin tehtävän asianmukainen suorittaminen edellyttää.

PERSONAL TRAINERIN OSAAMISALUE 1 – ASIAKKAAN HAASTATTELU JA ARVIOINTI, 23%

Oppilas osaa hyödyntää taitoja, joiden avulla luodaan yhteisymmärryksen ilmapiiri, jonka turvin asiakkaan kanssa voidaan keskustella relevanteista terveyteen ja elintapoihin liittyvistä seikoista, jotka ovat oleellisia toimivan liikuntasuunnitelman laatimiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi.

TEHTÄVÄ 1. Oppilas osaa hyödyntää yleisesti hyväksyttyjä seulontalomakkeita muodostaakseen riittävän kattavan kuvan asiakkaan terveydentilasta, määritelläkseen liikuntaan liittyvät riskit ja päätelläkseen mahdollisen lääkärintarkistuksen tai muun eteenpäin ohjaamisen tarpeen. Oppilas osaa hyödyntää saamiaan tietoja liikuntaohjelman suunnittelussa.

Tiedot:

  1. Toimivat viestintästrategiat (esim. aktiivinen kuuntelu, sanaton ja sanallinen viestintä)
  2. Iän, kulttuuritaustan ja muiden väestötieteellisten tekijöiden vaikutus toimivien asiakassuhteiden luomiseen.
  3. Työkalut ja metodit liikuntaohjelman suunnittelun taustalle tarvittavien tietojen keräämiseen (esim. terveys- ja riskitietojen kartoittaminen, motivoiva haastattelu ja asianmukaiset muut dokumentit)
  4. Asianmukaiset ravitsemustiedon arviointikäytännöt, sekä näihin liittyvät hyödyt ja riskit (esim. 24 tunnin ruokavalion arviointi, ruokapäiväkirja ja muut relevantit kyselyt)
  5. Väestöspesifiset terveyteen ja liikuntaan liittyvät näkökohdat ja vasta-aiheet (esim. vanhemmat aikuiset, synnytystä edeltävä ja synnytyksen jälkeinen liikunta, lapset, alaselkäkipuiset)
  6. Sydänsairauksien ja muiden kroonisten sairauksien riskitekijät ja niiden luokittelu ja liikuntakelpoisuuden arvioiminen
  7. Tyypillisimpien lääkkeiden vaikutus sykkeeseen ja muut liikuntaan liittyvät fysiologiset vasteet

Taidot:

  1. Oppilas osaa rakentaa yhteisymmärrystä, uskottavuutta ja luottamusta
  2. Oppilas osaa haastatella asiakasta tehokkaasti ja toimivasti kerätäkseen relevanttia terveys- ja elintapatietoa.
  3. Oppilas osaa hyödyntää yleisesti hyväksyttyjä kyselykaavakkeita (esim. PAR-Q, ACSM-suositukset) ja tulkita haastatteluvastauksia määritelläkseen kunkin asiakkaan liikuntaan liittyvät riskitekijät sekä hyödyntääkseen tietoja liikuntaohjelmien suunnittelussa.
  4. Oppilas osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan lääkärin puoleen liikuntakelpoisuuden arvioimista varten ja/tai osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan eteenpäin terveydenhuollon arvoketjussa

TEHTÄVÄ 2. Rakentaakseen yhteisymmärryksen ilmapiiriä ja määritelläkseen kullekin asiakkaalle soveltuvia tavoitteita, oppilas osaa arvioida asiakkaan muutosvalmiuden asteen ja arvioida asiakkaan liikuntaan liittyviä asenteita ja uskomuksia toimivan kommunikaation avulla.

Tiedot:

  1. Toimivat viestintästrategiat (esim. aktiivinen kuuntelu, sanaton ja sanallinen viestintä)
  2. Asianmukaiset työkalut ja metodit, joiden avulla voidaan arvioida asiakkaan asenteita, mieltymyksiä ja muutosvalmiuden astetta (esim. liikuntahistoriakysely, asennekysely, motivoiva haastattelu)
  3. Tyypillisimmät koetut esteet ja motivaatiotekijät liikuntaan osallistumisen ja käyttäytymisen muutoksen suhteen
  4. Käyttäytymisen muutoksen teoriat (esim. transteoreettinen muutosvaihemalli, terveysuskomusmalli) Erilaiset tavoitteet ja niiden asettamisen parhaat käytännöt (esim. SMART-malli)

Taidot:

  1. Osaa rakentaa ja ylläpitää yhteisymmärrystä, uskottavuutta ja luottamusta
  2. Osaa haastatella tuloksekkaasti ja ylläpitää keskustelua käyttäen mm. avoimia kysymyksiä ja muita keskustelutekniikoita
  3. Oppilas osaa tulkita asiakkaan asenteita, mieltymyksiä ja muutosvalmiuden astetta ja hyödyntää soveltuvia strategioita tukeakseen asiakkaan liikunnan omaksumiseen ja liikunnan ylläpitämiseen liittyviä motivaatiotekijöitä

TEHTÄVÄ 3. Suunnitellakseen liikuntaohjelmia, jotka edistävät asiakkaan toimintakykyä, terveyttä, fyysistä kuntoa ja suorituskykyä, oppilas osaa arvioida asiakkaan perusliikkeiden laatua tarkkailemalla ja hyödyntämällä erilaisia arviointeja

Tiedot:

  1. Liikuntaan liittyvä anatomia ja kinesiologia (esim. suurimmat lihasryhmät, nivelten toiminta)
  2. Mekaniikan peruslait ja niiden seuraamukset (esim. voimantuotto, momentti)
  3. Biomekaniikka, nivelten stabiliteetti ja mobiliteetti ja edellisten vaikutus asennonhallintaan ja ryhtiin
  4. Perusliikemallit (esim. kyykky, askelkyykky, työntäminen, vetäminen, kiertoliike)
  5. Toimivat metodit nivelten asennon, stabiliteetin ja mobiliteetin arvioimiseen voidakseen määritellä näiden merkityksen asiakkaan asennonhallintaan ja liikkeeseen

Taidot:

  1. Oppilas osaa arvioida asiakkaan päivittäisten tapa-asentojen vaikutusta liikkeen muodostumiseen (esim. elintavat, ammatti tai urheilu)
  2. Oppilas osaa tarkkailla ja havainnoida ylikorostuneita poikkeamia asiakkaan asennossa ja ryhdissä
  3. Arvioidakseen asiakkaan nivelten mobiliteettia ja stabiliteettia oppilas osaa valita ja suorittaa asianmukaisen testin
  4. Arvioidakseen asiakkaan liikkeen ja tasapainon laatua oppilas osaa valita ja suorittaa asianmukaisen testin
  5. Suunnitellakseen tehokkaita ja toimivia liikuntaohjelmia oppilas osaa tulkita tekemiään havaintoja asiakkaan asennosta ja liikkeen arvioinneista

TEHTÄVÄ 4. Suunnitellakseen turvallisia ja tehokkaita liikuntaohjelmia ja monitoroidakseen asiakkaan kehitystä ajan kuluessa oppilas osaa valita ja suorittaa soveltuvat perustason fysiologiset arvioinnit perustuen asiakkaan haastatteluun, kyselylomakkeisiin ja standardiprotokolliin

Tiedot:

  1. Liikuntaan liittyvät testimenetelmät ja protokollat (esim. suorittaminen, tulosten raportointi, tiedon kerääminen, testin keskeyttämisen kriteerit)
  2. Tilanteeseen soveltuvien testien hyödyntäminen soveltuvissa kohdissa ja asianmukaisessa järjestyksessä
  3. Liikunnan akuutit fysiologiset vasteet ja liikunnan eri kuormitustasojen vaikutus edellisiin
  4. Tekijät, jotka vaikuttavat liikunnan akuutteihin fysiologisiin vasteisiin (kuten ikä, sukupuoli, terveydentila, ympäristötekijät, nesteytys, lääkitys)

Taidot:

  1. Oppilas osaa valita ja suorittaa tilanteeseen soveltuvat testimenetelmät ja -protokollat (esim. sydän- ja verenkiertoelimistön kunto, lihasvoima ja -kestävyys, liikkuvuus, kehon koostumus)
  2. Oppilas osaa noudattaa testin lopettamisen kriteereitä
  3. Oppilas osaa tulkita ja arvioida testituloksia, suunnitellakseen tehokkaita ja toimivia liikuntaohjelmia
  4. Oppilas osaa kommunikoida testitulokset ja niiden merkityksen

PERSONAL TRAINERIN OSAAMISALUE 2 – LIIKUNTAOHJELMIEN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS, 31%

Oppilas osaa hyödyntää liikuntaa, ravitsemusta ja coaching-taitoja terveellisten elintapojen edistämisessä ja oppilas osaa luoda yksilöllisiä liikuntaohjelmia, jotka edistävät asiakkaan suotuisaa terveyskäyttäytymistä.

TEHTÄVÄ 1. Oppilas osaa asiakkaan haastattelu- ja kuntotestituloksia tulkitsemalla asettaa tarkoituksenmukaisia tavoitteita, jotka osana yksilöityä liikuntaohjelmaa edistävät asiakkaan toimintakykyä, terveyttä, fyysistä kuntoa ja suorituskykyä.

Tiedot:

  1. Liikuntaan liittyvä anatomia, fysiologia ja biomekaniikka (esim. suurimmat lihasryhmät, nivelten toiminta, kardiorespiratoriset vasteet)
  2. Ravitsemukseen ja painonhallintaan liittyvät periaatteet ja suositukset (esim. ravinnontarve ja nesteytys)
  3. Yleisesti hyväksytyt normit ja suositukset asiakkaiden terveyshistorian, riskitekijöiden ja muiden arviointitulosten tulkintaan
  4. Tehokkaat tavoitteenasettelun menetelmät käyttäytymisen muutoksen tukemiseksi (esim. SMART-malli)
  5. Liikunnan omaksumiseen ja sitoutumiseen liittyvät tekijät (esim. henkilökohtaiset ominaisuudet, ympäristötekijät ja fyysiseen aktiivisuuteen liittyvät tekijät)

Taidot:

  1. Oppilas osaa tulkita asiakkaan reaktioita (esim. fysiologisia, psykologisia ja emotionaalisia) erilaisiin arviointeihin ja liikuntaan yleensä liittyen
  2. Oppilas osaa tulkita asiakkaan haastatteluun antamia vastauksia
  3. Oppilas osaa tulkita eri testimenetelmistä ja -protokollista saamiaan havaintoja (esim. sydän- ja verenkiertoelimistön kunto, lihasvoima ja -kestävyys, liikkuvuus, kehon koostumus, verenpaine)
  4. Oppilas osaa edistää tehokasta tavoitteenasettelua (esim. SMART-malli, prosessitavoitteet, lopputulostavoitteet)
  5. Oppilas osaa luoda soveltuvia yksilöllisiä liikuntaohjelmia, jotka perustuvat asiakkaan haastatteluun, testaamiseen ja tavoitteenasetteluun

TEHTÄVÄ 2. Oppilas osaa asianmukaisia liikunnan periaatteita ja suosituksia hyödyntäen luoda yksilöityjä liikuntaohjelmia, joiden tavoitteena on parantaa asiakkaan sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa, lihasvoimaa ja -kestävyyttä sekä liikkuvuutta

Tiedot:

  1. Liikuntaan liittyvä anatomia, fysiologia ja biomekaniikka (esim. suurimmat lihasryhmät, nivelten toiminta, kardiorespiratoriset vasteet)
  2. Fyysisen kunnon osa-alueet (esim. kardiorespiratorinen kunto, kehon koostumus, lihasvoima, lihaskestävyys, liikkuvuus)
  3. Liikunnan perusperiaatteet (esim. ylikuormitus, spesifisyys, vähenevien hyötyjen laki, palautuminen, palautuvuus ja progressio)
  4. Asianmukaiset metodit kardiorespiratorisen harjoittelun yksilöllisten vasteiden monitorointiin (esim. sydämen syketaso, ventilaatiokynnykset, RPE)
  5. Akuutit ja krooniset liikunnan fysiologiset ja psykologiset mukautumisvaikutukset
  6. Yleisesti hyväksytyt suositukset liikuntaohjelman variointiin (esim. useus, intensiteetti, aika, harjoituksen tyyppi, volyymi, liikemallit, progressio)
  7. Asianmukaiset lämmittely- ja jäähdyttelymenetelmät ja -tekniikat (esim. alkulämmittely, loppujäähdyttely, liikkeeseen valmistautuminen, palautuminen, myofaskiaalinen käsittely)
  8. Eri nivelten ajatellut normaalit liikealueet
  9. Asiantuntijaorganisaatiot ja viranomaistahot, jotka julkaisevat näyttöön perustuvia standardeja ja suosituksia liikuntaan liittyen (esim. Yhdysvalloissa: ACSM, ACOG, ADA, AHA, NIH, CDC; Suomessa: UKK-instituutti, Liikuntatieteellinen seura, Sydänliitto, Käypä hoito -suositukset)

Taidot:

  1. Oppilas osaa suunnitella yksilökohtaisia liikuntaohjelmia, jotka edistävät valittuja tavoitteita (esim. kardiorespiratorista kuntoa, lihasvoimaa ja -kestävyyttä, mobiliteettia, stabiliteettia, liikkuvuutta ja kehonkoostumusta)
  2. Oppilas osaa valita ja jaksottaa tarkoituksenmukaisia harjoituksia perustuen asiakkaan yksilökohtaiseen terveyteen, kuntoon, liikkeeseen ja tavoitteisiin
  3. Oppilas osaa suunnitella tarkoituksenmukaisia kardiorespiratorisia liikuntaohjelmia perustuen asiakkaan yksilöllisiin liikunnan vasteisiin (kuten sydämen syke, ventilaatiokynnykset)
  4. Oppilas osaa hyödyntää asianmukaisesti eri liikunnan ohjelmoinnin osa-alueita (kuten alkulämmittely, kardiorespiratoriset harjoitukset, lihasvoima- ja lihaskestävyysharjoitukset, loppujäähdyttely) ja tehokkaita harjoitustekniikoita.
  5. Oppilas osaa tarvittaessa muunnella liiketekniikoita edistääkseen liikuntaan osallistumisen turvallisuutta ja tavoitteiden saavuttamista.
  6. Oppilas osaa huomioida asiakkaan yksilöllisen terveydentilan ja/tai kunnon ja muunnella antamiaan ohjeita ja liikuntaohjelman eri osa-alueita yksilöllisen tarpeen  mukaisesti

TEHTÄVÄ 3: Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaiset harjoitusliikkeet sekä välineet ja hyödyntää niitä suunnitellessaan näyttöön perustuvan tutkimustiedon mukaisia liikuntaohjelmia, jotka parantavat asiakkaan toimintakykyä, terveyttä, kuntoa ja suorituskykyä.

Tiedot:

  1. Yleiset liikunnan ja liikuntaohjelmien suunnittelun perusperiaatteet (esim. ylikuormitus, spesifisyys, vähenevien hyötyjen laki, palautuminen, palautuvuus ja progressio)
  2. Tarkoituksenmukaisten harjoitusliikkeiden ja välineiden hyödyntäminen tehtävä- tai tavoitespesifien tulosten saavuttamiseksi
  3. Asianmukaiset metodit kardiorespiratorisen harjoittelun yksilöllisten vasteiden monitorointiin (esim. sydämen syketaso, ventilaatiokynnykset, RPE)
  4. Akuutit ja krooniset liikunnan fysiologiset ja psykologiset mukautumisvaikutukset
  5. Mekaniikan peruslait (jatkuvuuden laki, kiihtyvyyden laki, voiman vaikutuksen ja vastavaikutuksen laki, vipuvarret, vääntömomentti)
  6. Optimaalinen nivelten stabiliteetti ja mobiliteetti, liikemallit sekä niiden suhde asentoon ja kineettiseen ketjuun (eli kehon eri osien suhde toisiinsa liikkeessä, merkittävät lihasepätasapainot)
  7. Strategiat ja tekniikat, joilla voidaan regressoida tai progressoida liikkeen intensiteettiä tai haastavuutta (tukipinnan muuntelu, kuorman määrä, liikenopeus, vetolinja, kehon painopisteen siirtyminen)

Taidot:

  1. Oppilas tunnistaa poikkeamat optimaalisesta liikemallista
  2. Oppilas tunnistaa päivittäisten arkiaskareiden fysiologiset vaatimukset
  3. Oppilas tunnistaa havainnoimalla ja saamansa palautteen perusteella erilaisten arviointien ja harjoitusten fysiologisia vasteita
  4. Oppilas osaa huomioida asiakkaan yksilöllisen terveydentilan ja/tai kunnon ja muunnella antamiaan ohjeita ja liikuntaohjelman eri osa-alueita yksilöllisen tarpeen mukaisesti
  5. Oppilas osaa suunnitella tarkoituksenmukaisia kardiorespiratorisia liikuntaohjelmia perustuen asiakkaan yksilöllisiin liikunnan vasteisiin (kuten sydämen syke, ventilaatiokynnykset)
  6. Oppilas osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisia välineitä ja liikkeitä liikuntaohjelman suunnittelussa
  7. Oppilas osaa hyödyntää tuvallisia ja tehokkaita harjoituksia, jotka tähtäävät lihasepätasapainojen korjaamiseen

TEHTÄVÄ 4: Oppilas osaa ohjeistaa asiakasta harjoitustekniikoiden ja laitteiden turvalliseen ja tehokkaaseen käyttöön verbaalisia, visuaalisia ja kinesteettisiä ohjeita hyödyntäen.

Tiedot:

  1. Tarkoituksenmukaiset liiketekniikat eri liikkeissä ja laitteissa
  2. Kommunikaatiostrategiat (kuten aktiivinen kuuntelu, sanallinen ja sanaton kommunikointi)
  3. Asianmukaiset tavat ohjeistaa (kuten sanalliset ohjeet, esimerkin näyttäminen, kosketuksen käyttäminen)
  4. Opetusstrategiat, jotka lisäävät asiakkaan turvallisuutta ja liikuntaohjelmassa onnistumisen todennäköisyyttä
  5. Tavat, joilla monitoroida liikunnan intensiteettiä

Taidot:

  1. Oppilas osaa hyödyntää yksilöityjä kommunikaatiostrategioita, jotka huomioivat asiakkaan luonteenpiirteet (kuten oppimistyylit, sensoriset rajoitteet, koulutustausta, asenteet ja uskomukset)
  2. Oppilas osaa tarvittaessa muunnella harjoitustekniikoita tavoitteiden vaatimalla tavalla
  3. Oppilas osaa tunnistaa ja korjata kompensatorisia liikemalleja
  4. Oppilas osaa ohjata turvallisia ja tehokkaita harjoitustekniikoita, hyödyntäen erilaisia liiketekniikoita, näiden variaatioita, erilaisia välineitä ja palautteen antoa

PERSONAL TRAINERIN OSAAMISALUE 3 – LIIKUNTAOHJELMAN PROGRESSOINTI JA MUUTOKSET, 26%

Oppilas osaa monitoroida, arvioida ja muunnella liikuntaohjelmia lisätäkseen asiakkaan liikuntaan sitoutumisen todennäköisyyttä ja varmistaakseen tavoitteiden suuntaisen etenemisen.

TEHTÄVÄ 1. Oppilas osaa lisätä asiakkaan liikuntaan sitoutumisen todennäköisyyttä motivoimalla, opettamalla ja muuntelemalla ohjelmaa siten, että asiakkaan tavoitteet voidaan saavuttaa

Tiedot:

  1. Ajankohtaiset terveys- ja kuntoliikunnan menetelmät, tuotteet ja palvelut (esim. dieetit, lisäravinteet, välineet, varusteet, pienryhmäliikunta), sekä näihin liitetyt riskit ja hyödyt
  2. Sitoutumiseen vaikuttavat tekijät käyttäytymisen muutokseen tähtäävissä ohjelmissa
  3. Kommunikointitavat ja -tekniikat, jotka todennäköisesti edistävät asiakkaan sitoutumista tavoitteisiin
  4. Akuutit ja krooniset liikunnan fysiologiset ja psykologiset mukautumisvaikutukset
  5. Strategiat ja tekniikat, joilla voidaan regressoida tai progressoida liikkeen intensiteettiä tai haastavuutta (tukipinnan muuntelu, kuorman määrä, liikenopeus, vetolinja, kehon painopisteen siirtyminen)
  6. Luotettavat lähteet, joista saa terveyskäyttäytymisen edistämiseen liittyvää informaatiota (esim. näyttöön perustuvat verkkoresurssit, ravitsemuksen liittyvä informaatio)

Taidot:

  1. Oppilas osaa ylläpitää yhteisymmärrystä, uskottavuutta ja luottamusta
  2. Oppilas osaa neuvoa asiakkaalle yleisesti hyväksytyt terveellisen ravitsemuksen ja painonhallinnan periaatteet
  3. Oppilas osaa neuvoa, kuinka muunnella liikunnan useutta, intensiteettiä ja yleistä haastavuutta erilaisissa harjoitusmuodoissa
  4. Oppilas osaa neuvoa, kuinka hallita ulkoisia sitoutumiseen vaikuttavia seikkoja (esim. ajankäyttö, sosioekonominen status, sosiaaliset suhteet)
  5. Oppilas osaa modifioida harjoitustekniikkaa, harjoituksen valintaa ja intensiteettiä tarpeen mukaan lisätäkseen harjoittelun turvallisuutta ja tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyttä
  6. Oppilas osaa motivoida asiakkaita sitoutumaan liikuntaan

TEHTÄVÄ 2. Oppilas osaa havaita, milloin asiakas on lipsahtamassa tai repsahtamassa liikuntaohjelmaan sitoutumisesta, ja osaa reagoida tähän tunnistamalla mahdollisia esteitä ja esittämällä niihin ratkaisuja, joiden avulla lisätään asiakkaan sitoutumisen todennäköisyyttä

Tiedot:

  1. Biologiset, psykologiset, fysiologiset ja sosiaaliset tekijät, jotka vaikuttavat liikunnan omaksumiseen ja siihen sitoutumiseen
  2. Henkilökohtaiset tekijät tai ominaisuudet, jotka saattavat vaikuttaa kommunikaatioon, elintapoihin ja mieltymyksiin
  3. Strategiat, joilla voidaan estää lipsahduksia ja joiden avulla voidaan ylittää tyypillisimpiä liikuntaan sitoutumisen esteitä

Taidot:

  1. Oppilas osaa tunnistaa mahdolliset esteet, jotka saattaisivat haitata liikunnan omaksumista, siihen sitoutumista ja tavoitteiden saavuttamista
  2. Oppilas osaa saa hyödyntää strategioita, jotka auttavat asiakasta ylittämään koetut esteet
  3. Oppilas osaa hyödyntää liikuntaohjelman muuttujia (esim. sarjat, toistot, intensiteetti, lepo, tempo) lisätäkseen sitoutumisen todennäköisyyttä
  4. Oppilas osaa käyttää asianmukaisia sanallisia ja sanattomia kommunikaatiotekniikoita
  5. Oppilas tunnistaa tilanteet, joissa asiakas on syytä ohjata eteenpäin asianmukaiselle terveydenhuollon ammattilaiselle

TEHTÄVÄ 3. Oppilas osaa arvioida säännöllisesti ja rutiininomaisesti asiakkaan etenemistä hyödyntäen harjoittelutietoja, havaintoja ja asiakkaan palautetta. Oppilas osaa tarvittaessa modifioida liikuntaohjelmaa edellisten tietojen ja niistä vedettyjen johtopäätösten perusteella.

Tiedot:

  1. Tarkoituksenmukaiset ravitsemuksen arviointikäytännöt ja -prosessit (esim. esim. 24 tunnin ruokavalion arviointi, ruokapäiväkirja ja muut relevantit kyselyt), siinä laajuudessa, jossa ravitsemus kuuluu personal trainerin ammatillisen osaamisen soveltamisalan piiriin
  2. Asianmukaisten testien ja arviointien hyödyntäminen soveltuvissa kohdissa, soveltuvalla useudella ja asianmukaisessa järjestyksessä
  3. Testeistä tai arvioinneista saatujen tietojen hyödyntäminen tarkoituksenmukaiseen liikuntaohjelman osa-alueiden muunteluun
  4. Yleisesti hyväksytyt suositukset liikuntaohjelman muunteluun (kuten useus, intensiteetti, kesto, harjoitustyyppi) kardiorespiratorista kuntoa, lihasvoimaa ja -kestävyyttä sekä liikkuvuutta lisäävissä ohjelmissa

Taidot:

  1. Oppilas osaa valita ja suorittaa tarkoituksenmukaisia testejä ja arviointeja (esim. fysiologiaan, ravitsemukseen ja käyttäytymiseen liittyen)
  2. Oppilas osaa kerätä ja tulkita relevanttia asiakastietoa ja palautetta
  3. Oppilas osaa uudelleen arvioida ja muunnella liikuntaohjelman tavoitteita tarpeen mukaan
  4. Oppilas osaa tunnistaa muutokset asiakkaan kardiorespiratorisessa kunnossa, lihasten toiminnassa, heikkouksissa tai epätasapainoissa
  5. Oppilas osaa tunnistaa merkit ja oireiston, jotka voisivat viitata ylikuntoon (esim. suorituskyvyn heikkeneminen, ruokahalun muutokset, poikkeuksellinen väsymys)
  6. Oppilas osaa valita harjoitusmuodon, välineet ja kuorman progressoidakseen tai regressoidakseen liikuntaohjelmaa tarpeen mukaan, perustuen asiakkaan suorituskykyyn, terveydentilaan ja fyysisen kunnon tasoon.

PERSONAL TRAINERIN OSAAMISALUE 4 – AMMATTIMAINEN KÄYTÖS, TURVALLISUUS JA RISKINHALLINTA, 20%

Oppilas täyttää ammatilliset velvollisuutensa ammattitaidon jatkuvan kehittämisen suhteen, työskentelee yhteistyössä terveydenhuollon arvoketjun kanssa, noudattaa yleisesti hyväksyttyjä standardeja ja toimintamalleja suojellakseen asiakkaitaan, yhteistyökumppaneitaan ja itseään riskeiltä.

TEHTÄVÄ 1. Oppilas hyödyntää riskienhallinnan strategioita noudattaen yleisesti hyväksyttyjä standardeja ja suosituksia sekä lakeja ja säännöksiä, suojellakseen asiakasta, itseään ja muita relevantteja tahoja riskeiltä.

Tiedot:

  1. Soveltuvat suositukset ja standardit, lait ja säännökset (Yhdysvalloissa esim. IHRSA, ACSM, OSHA, FLSA, NCCA, CREP, HIPAA; Suomessa esim. Käypä hoito -suositukset, UKK-instituutti, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, GDPR eli yleinen tietosuoja-asetus)
  2. Perustaidot hätätilanteissa toimintaan ammatillisen osaamisen soveltamisalan puitteissa (kuten paineluelvytys, sydäniskurin käyttö, muu ensiapu, hätätilanteen toimintasuunnitelma)
  3. Perustoimintamallit tapaturmien ehkäisyyn ja turvallisuuden huomioimiseen (esim. laitteiden kunnossapito, varmistaminen, harjoitusympäristöstä huolehtiminen)
  4. Seikat, jotka viittaavat laiminlyöntiin ja tuottamuksellisuuteen
  5. Ammatillisen osaamisen suuntaviivat, ACE:n eettinen säännöstö, ammattimainen käytös
  6. Ammatissa vaadittavat vakuutukset (esim. vastuuvakuutus)

Taidot:

  1. Oppilas osaa dokumentoida ja suojata luottamuksellisen tiedon asianmukaisesti (esim. tietoiset suostumukset, vahinkoraportit, vastuuvapautuslomakkeet jne.)
  2. Oppilas osaa suorittaa riskianalyysin vahinkojen ja mahdollisen edesvastuun riskin minimoimiseksi (esim. potentiaalisten riskien tunnistaminen, arvioiminen ja hallinnoiminen)
  3. Oppilas osaa ja ymmärtää tarvittaessa ohjata asiakkaan eteenpäin tarkoituksenmukaiselle terveydenhuollon ammattilaiselle

TEHTÄVÄ 2. Oppilas osaa dokumentoida ja suojata asiakastiedon ja -kommunikaation asianmukaisella tavalla lakeja, säännöksiä, parhaita käytäntöjä ja hyviä tapoja noudattaen säilyttääkseen luottamuksellisuuden ja minimoidakseen riskit.

Tiedot:

  1. Lakien ja säännösten asettamat kriteerit (Yhdysvalloissa esim. HIPAA, FERPA, GDPR)
    Suomessa personal training -toimintaa ei ole erikseen säädelty lainsäädännöllä tai asetuksilla, joten parhailla käytännöillä ja toimintatavoilla on korostunut merkitys
  2. Metodit, joilla luottamuksellisuus voidaan varmistaa säilyttämällä tietoja turvallisesti (esim. kannettavien laitteiden suojaaminen, asiakirjojen säilytys lukitussa tilassa)
  3. Ammattimainen käyttäytyminen eri kommunikointialustoilla ja tekniikan asianmukainen käyttäminen (esim. sosiaalinen media, sähköposti, testiviestit, applikaatiot, puettavat älylaitteet)

Taidot:

  1. Tunnistaa ja suojaa luottamukselliseksi katsottavia tietoja (esim. terveyshistoriakysely)
  2. Dokumentoi ja suojaa luottamuksellisen tiedon asianmukaisesti (esim. vastuuvapautukset, terveyshistoria, liikuntahistoria, harjoituspäiväkirjat, testien ja arviointien tulokset)
  3. Tunnistaa ja hyödyntää asianmukaisia menetelmiä hyödyntääkseen teknologioita turvallisesti (esim. kommunikointi, markkinointi, evästeet, suostumukset)

TEHTÄVÄ 3. Oppilas osaa kasvattaa ammatillista pätevyyttään hyödyntämällä luotettavia lähteitä pysyäkseen ajan tasalla näyttöön perustuvasta tutkimuksesta, teorioista ja parhaista käytännöistä.

Tiedot:

  1. Ammatilliset organisaatiot ja viranomaistahot, jotka julkaisevat näyttöön perustuvia suosituksia (Yhdysvalloissa esim. ACOG, ACSM, DHHS, USDA, NIH, CDC; Suomessa esim. Käypä hoito -suositukset, UKK-instituutti, Valtion ravitsemusneuvottelukunta)
  2. Uskottavat ja luotettavat tahot, ohjelmat ja resurssit, joita voi hyödyntää ammatillisen osaamisen jatkuvan kehittämisen suhteen (kuten sertifiointeja myöntävät tahot, erilaiset konferenssit ja kurssit, tieteelliset ja ammatilliset julkaisut. Suomessa esim. Liikuntatieteellisen seuran järjestämät seminaarit ja Liikunta & Tiede -lehti)
  3. Jatkuvan ammatillisen oppimisen ja uudelleensertifioinnin vaatimukset

Taidot:

  1. Tunnistaa asianmukaiset, jatkuvaa ammatillista koulutusta tarjoavat tahot (Yhdysvalloissa esim. ACE, NASM, ACSM ja edellisten hyväksymät koulutukset. Suomessa esim. NHA, avoimet yliopistot, lajiliitot, Liikuntatieteellinen seura, Sydänliitto, UKK-instituutti)
  2. Jatkuvan ammatillisen oppimisen myötä saatujen tietojen ja taitojen soveltaminen käytäntöön
  3. Tunnistaa asianmukaiset tuotteet ja palvelut, joiden toimintaperiaatteet perustuvat näyttöön ja luotettaviin lähteisiin

TEHTÄVÄ 4. Oppilas pyrkii ehkäisemään tapaturmia tunnistamalla ja raportoimalla mahdollisesti havaitsemansa riskitekijät tai vaaratilanteet alan tai toimipaikan suositusten mukaisesti

Tiedot:

  1. Perustaidot hätätilanteissa toimintaan ammatillisen osaamisen soveltamisalan puitteissa (kuten paineluelvytys, sydäniskurin käyttö, muu ensiapu, hätätilanteen toimintasuunnitelma)
  2. Perustoimintamallit tapaturmien ehkäisyyn ja turvallisuuden huomioimiseen (esim. laitteiden kunnossapito, varmistaminen, harjoitusympäristöstä huolehtiminen)
  3. Yleisesti hyväksytyt suositukset harjoitteluun erilaisissa äärimmäisissä ympäristöolosuhteissa (esim. korkea ilmanala, korkea tai matala lämpötila, suuri ilmankosteus, huono sää)

Taidot:

  1. Oppilas tunnistaa hätätilanteet ja osaa reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä dokumentoi tapahtuneen jälkikäteen asianmukaisesti
  2. Oppilas tunnistaa, raportoi ja dokumentoi mahdolliset havaitsemansa riskitekijät tai vaaratilanteet
  3. Oppilas osaa ohjata turvallisia ja tehokkaita harjoituksia erilaisin välinein ja erilaisissa ympäristöissä
  4. Oppilas osaa muunnella harjoituksia soveltuvasti, perustuen erilaisiin äärimmäisiin ympäristöolosuhteisiin (esim. korkea ilmanala, korkea tai matala lämpötila, suuri ilmankosteus, huono sää)

TARKENNUS: PAR-Q = Physical Activity Readiness Questionnaire; ACSM = American College of Sports Medicine; SMART = Specific, measurable, attainable, relevant, time-bound; RPE = Ratings of perceived exertion; ACOG = American College of Obstetricians and Gynecologists; ADA = American Diabetes Association; AHA = American Heart Association; NIH = National Institutes of Health; CDC = Centers for Disease Control and Prevention; IHRSA = International Health, Racquet and Sportsclub Association; OSHA = Occupational Safety and Health Administration; FLSA = Fair Labor Standards Act; NCCA = National Commission for Certifying Agencies; CREP = Coalition for the Registration of Exercise Professionals; HIPAA = Health Insurance Portability and Accountability Act; CPR = Cardiopulmonary resuscitation; AED = Automated external defibrillator; FERPA = Family Educational Rights and Privacy Act; DHHS = U.S. Department of Health & Human Services

HERÄSIKÖ SINULLA KYSYTTÄVÄÄ KOULUTUKSIIN LIITTYEN? JÄTÄ VIESTI, NIIN ME VASTAAMME.

HERÄSIKÖ SINULLA KYSYTTÄVÄÄ KOULUTUKSIIN LIITTYEN? JÄTÄ VIESTI, NIIN ME VASTAAMME.

© NORDIC HEALTH ACADEMY

Tämän materiaalin kopioiminen, käyttäminen, jäljentäminen, muokkaaminen, lainaaminen, edelleenvälittäminen ja muu hyödyntäminen missä muodossa tahansa, pois lukien suora linkittäminen, on tekijänoikeuslain (406/61) mukaisesti kielletty, ilman NHA:n nimenomaista lupaa. Tekijänoikeuden loukkaus saattaa johtaa rangaistusseuraamukseen ja vahingonkorvausvastuuseen.

YHTEISTYÖSSÄ

terveystalo a NHA aloittivat yhteistyön
Yhteistyössä Fitness24Seven
shk suomen hierojakoulut a NHA aloittivat yhteistyön
Yhteistyössä Amercan Council on Exercise
itä-suomen yliopisto UEF NHA
NHA yhteistyössä yhteistyökumppanit 15.41.07

NORDIC HEALTH ACADEMY 

 

NHA:n koulutuskokonaisuudet tarjoavat opiskelijoilleen ainutlaatuisen yhdistelmän tuoreinta tieteellistä tietoa ja tutkitusti toimivimpia käytännön taitoja.

YHTEYSTIEDOT

 

Eskolantie 1 A

00720 HELSINKI

E: info@nha.fi

P: +358 50 302 0753

Tietosuojaseloste»

Oppimisympäristö»